O zdrowiu

25.01.2020

Sposoby na jesienną chandrę

Sposoby na jesienną chandrę

Jesienią pogoda się zmienia – pochmurne, deszczowe dni, szarzejąca trawa, spadające z drzew liście i przede wszystkim krótsze dni. To wszystko wpływa na nastrój oraz zdrowie.  W tym czasie nasze organizmy produkują także mniej witaminy D. Jest to związane z ograniczoną dostępnością promieni słonecznych i kątem ich padania.

Braki witaminy D skutkują gorszym samopoczuciem, przygnębieniem oraz spadkiem poczucia własnej wartości. Mogą powodować także bóle mięśni oraz kości. To wszystko może doprowadzić do sezonowej chandry, która dotyka 1 na 10 osób. Jej objawy są podobne do depresji, jednak ich nasilenie jest zdecydowanie mniejsze i mija wraz z jesienią oraz zimą. Jak sobie poradzić z taką obniżką nastroju?

Bądźmy aktywni

Nie poddawajmy się jesiennej chandrze. Wydobądźmy z siebie maksimum chęci do wychodzenia z domu ze znajomymi oraz do aktywności fizycznej. Po pewnym czasie te czynności znów będą sprawiać nam radość, a nasza kondycja psychiczna znacznie się poprawi.

Dziurawiec dobry na wszystko

Wieczorem, kiedy na dworze jest już dość chłodnoNa obniżony nastrój pomaga herbatka z dziurawca. Warto jednak pamiętać, że nie wolno jej łączyć z wieloma lekami, dlatego należy dokładnie zapoznać się z ulotkami informacyjnymi.

Łapmy słońce

Kiedy pogoda nam jeszcze na to pozwala, starajmy się korzystać z tych ostatnich słonecznych dni. Spędzajmy wtedy jak najwięcej czasu na dworze jeżdżąc na rowerze, spacerując czy biegając. Dzięki temu uzupełnimy choć trochę nasze niedobory witaminy D.

Patrz na to, co jesz

Wprowadź do jadłospisu takie produkty jak: jaja kurze, tłuste ryby, np. tuńczyka czy łososia, oleje z wątroby ryb. Dużo witaminy D zawiera też wątroba wołowa. Dobrze doprawiona może być smaczną przekąską.

Nie zapomnij o suplementacji

Jednym ze sposobów wspierania organizmu w okresie jesiennej chandry jest suplementowanie witaminy D. Warto wtedy zrobić odpowiednie badania, które stwierdzą poziom tego składnika mineralnego. Niskie stężenie witaminy D we krwi należy skonsultować z lekarzem. Pomoże on ustalić odpowiednie dawkowanie.

Sposobów na jesienną chandrę jest sporo. Ważne, aby dociec przyczyny tego stanu i spróbować jej przeciwdziałać. Kiedy ten stan będzie narastał, a nasze zmęczenie będzie coraz większe powinniśmy skonsultować się z lekarzem, bo może to coś więcej niż obniżony nastrój spowodowany porą roku.

Bądźmy aktywni

Nie poddawajmy się jesiennej chandrze. Wydobądźmy z siebie maksimum chęci do wychodzenia z domu ze znajomymi oraz do aktywności fizycznej. Po pewnym czasie te czynności znów będą sprawiać nam radość, a nasza kondycja psychiczna znacznie się poprawi.

Share: