O zdrowiu

24.10.2019

Jak zadbać o słabe i wypadające włosy?

Jak zadbać o słabe i wypadające włosy?

Według badań CBOS aż 87% Polaków przywiązuje dużą wagę do swojego wyglądu zewnętrznego. Wart zaznaczenia jest również fakt, że dla prawie dwóch piątych ankietowanych ich własna prezentacja jest sprawą bardzo ważną. Na nasz wizerunek składa się wiele elementów, a jednym z nich są zdrowe i lśniące włosy. Co zatem zrobić, aby lepiej o nie zadbać? 

Większość z nas dba o swoje włosy. Jedni chcieliby je wydłużyć, inni skrócić. Kobiety często prostują swoje loki, a na lokówkę nawijają pasma prostych. Jednak, aby nasza fryzura była piękna, włosy przede wszystkim powinny być zdrowe. Jeżeli zaczynają wypadać, a ich kondycja się pogarsza warto na początku przyjrzeć się swojej diecie, ponieważ wiele składników mineralnych odpowiada za naszą bujną czuprynę i mocne paznokcie.

Po pierwsze biotyna

Biotyna inaczej nazywana witaminą H albo B7 bierze udział w szeregu procesów zachodzących w organizmie człowieka. Jej niedobór może powodować zmianę zabarwienia skóry, łuszczenia naskórka, wypadania włosów lub pogorszenia się ich kondycji, w tym także ich przedwczesne siwienie, zmniejszenie grubości i sprężystości. Jakie są główne źródła biotyny? Przede wszystkim wątroba wołowa, soja, żółtka jaj, orzechy włoskie i sardynki. Jeżeli nie są to nasze ulubione produkty, to wtedy warto pamiętać o uzupełnianiu witaminy H suplementami diety, które wesprą nasze osłabione włosy.

Lśniące włosy i gładka cera

Zdrowa i gładka skóra to efekt prawidłowej ilości cynku w naszym organizmie. Jest to składnik, który wpływa na metabolizm kolagenu i odpowiada za wzrost włosów i paznokci. Znajdziemy go także w wątrobie wieprzowej, białej fasoli, żółtym serze, orzechach włoskich, ale także w kakao. Natomiast za wczesne siwienie włosów odpowiada nie tylko brak biotyny, ale także za niski wskaźnik miedzi w organizmie. Jest ona odpowiedzialna za nasz pigment we włosach. Co zatem jeść, aby uzupełnić miedź? Kaszę gryczaną, ale warto też jeść te produkty, w których występuje wyżej wspomniany cynk.

Kiedy włosy nadal wypadają

Kiedy wszystkie powyższe składniki mineralne w naszym organizmie są pod kontrolą warto zadbać także o krzem. Znajduje się on w naszej tkance łącznej, z której zbudowane są ścięgna, ściany naczyń krwionośnych, skóry i układy kostno-stawowego. Odpowiada za usuwanie podrażnień i stanów zapalnych cery, poprawiając jej ogólny wygląd. Dodatkowo zapobiega jej wiotczeniu. Jeżeli chodzi o naszą fryzurę, to zapobiega on wypadaniu włosów i przyspiesza porost. Krzem znajdziecie między innymi w płatkach owsianych, brązowym ryżu, kapuście, rzodkiewce i ogórku.

Bez witamin ani rusz

Witaminy A, C i E to nasze naturalne przeciwutleniacze, które chronią organizm przed działaniem wolnych rodników. Niedobór witaminy A wpływa na pojawienie się łupieżu, za mała ilość witaminy C zwiększa łamliwość włosów. Źródłami witaminy A są tran, wątróbka, marchew, szpinak czy pietruszka. Witaminę C z kolei znajdziemy w owocach dzikiej róży, czarnej porzeczce, brukselce, ale także w papryce i również w natce pietruszki. Witaminę E najlepiej uzupełnimy dbając o to, aby dodawać oleje roślinne do potraw (np. z kiełków pszenicy, kukurydzy, słonecznika czy rzepaku).

Nasze włosy są dla nas jednym z wyznaczników atrakcyjnego wyglądu, dlatego dobrze jest o nie zadbać. Warto jednak pamiętać, że pogorszenie się stanu naszych włosów może być wiele. Nie muszą być one związane tylko z niedoborami żywieniowymi. Niekiedy, mimo wdrożenia prawidłowej diety kondycja naszych włosów nie poprawia się. Może to być związane z wieloma schorzeniami lub chorobami przewlekłymi, dlatego zawsze należy udać się na konsultację z lekarzem w celu wykluczenia stanów chorobowych skóry oraz innych dolegliwości, które mogą powodować wypadanie włosów.

Share: